Design contest

JURY

De jury die wordt voorgezeten door Hedy d’Ancona, is samengesteld uit meerdere mensen die betrokken zijn bij de renovatie van het Binnenhof en de attractiviteit van de stad Den Haag. Daarnaast maken kunstenaars, de directeur van de Dutch Design Foundation en een vertegenwoordiger van de initiatiefnemer FaberExposize, onderdeel uit van de jury.

HEDY d’ANCONA

‘Alhoewel ik het allergrootste deel van mijn leven niet in Den Haag heb gewoond, blijf ik in het diepst van mijn gedachten een Hagenaar want ik ben er geboren. De indrukken van die stad, heel jong opgedaan, zijn helder ingekleurd en onlosmakelijk met mij verbonden. Panorama Mesdag, De Gevangenpoort, het Scheveningse strand met het Kurhaus en natuurlijk `Het Binnenhof’. De zetel van de democratie! Hoe hou je die levend en toegankelijk als het hart jaren op slot gaat?’

Zij kent het Binnenhof als geen ander. In verschillende functies was zij jarenlang actief vanuit Den Haag als centrum van onze democratie: als lid van de Eerste Kamer voor de Partij van de Arbeid, als Staatssecretaris (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en als Minister (Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur).

Waar zij jarenlang met haar visie en inzet de vrouwenemancipatie bevordert, verschuift haar aandacht richting het streven naar zelfstandigheid en gelijke behandeling van ouderen. Daarbij heeft ook cultuur nog steeds haar aandacht. Bezig zijn met kunst heeft een positieve invloed op het welzijn, ook bij ouderen. Het versterkt de eigenwaarde, brengt mensen met elkaar in contact en maakt hen onderdeel van een sociaal netwerk.

Hedy d’Ancona is voorzitter van de jury die de inzendingen voor de ontwerpwedstrijd BinnenhofInsideOut beoordeelt.

Foto: Jeroen van der Wielen

MARTIJN PAULEN

‘De wereld van vandaag is complex en er liggen grote uitdagingen. Ontwerpers hebben revolutionaire ideeën en innovatieve oplossingen voor de toekomst. Nederlandse ontwerpers worden internationaal geprezen om hun creatieve probleemoplossende mentaliteit, wat typisch is voor Nederlanders. Die innovatieve mentaliteit, zie je echt terug in het ontwerp.’

In 2013 wordt Paulen aangesteld als directeur van Dutch Design Foundation, de organisatie achter onder meer Dutch Design Week en Dutch Design Awards. Onder zijn leiding richt de organisatie zich met name op experiment, vernieuwing en cross-overs in design. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar het werk en de ontwikkeling van jong talent. Ook worden met succes directe verbindingen gelegd met de technologische industrie. Martijn Paulen is afkomstig van TiasNimbas Business School, waar hij de functie van director Innovation & Learning Strategies bekleedde.

JOB SMEETS

‘Als ik de naam Den Haag hoor, of aan de stad denk, zing ik in gedachten al het lied van Harry Jekkers: “Oh, oh, Den Haag, mooie stad achter de duinen. De Schilderswijk, Lange Poten en het Plein Oh, oh, Den Haag, ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees zou zijn’

Job Smeets, pionier in de hedendaagse beeldende kunst, startte Studio Job in 1998. Hij combineert de geest van de renaissance met traditionele en moderne technieken die resulteren in ‘once-in-a-lifetime’ objecten. Sinds 2000 werkt hij samen met ontwerper Nynke Tynagel en wordt er ondermeer gewerkt aan opdrachten voor een aantal grote vaste opdrachtgevers. Zo realiseren Job en Nynke beeldhouwwerken voor wereldbekende klanten, waaronder Swarovski, Barneys en Land Rover. Daarnaast zijn ze verantwoordelijk voor product collecties voor uiteenlopende merken, zoals Alessi, Swatch en Pepsi. Studio Job wordt beschouwd als een van de meest belangrijke influencials in de wereld van ontwerp en kunst, met werken in meer dan 40 musea over de hele wereld. De verzamelde werken creëren een brug tussen objecten en producten door het samenvoegen van ‘monumentale’ ontwerpen en grafische kunst.

ERWIN OLAF

‘Onze hofstad heeft mij altijd bekoord vanwege haar grandeur en de lange relatie met ons koningshuis. Maar ook het schitterende aanbod aan musea. Goede persoonlijke herinneringen zijn er ook, waaronder de presentatie van mijn euromunten bij het Ministerie van Financiën en de eerste portretten die ik mocht maken van onze Koningin. Beide beteken veel voor mij en koester ik dan ook!’

Na een studie journalistiek dook Erwin Olaf op in de kunstwereld in 1988, met zijn serie ‘Chessmen’, waarvoor hij de eerste prijs won in het Young European Photographer concours. Inmiddels is Erwin Olaf een veteraan van de redactionele en commerciële fotografie, met werk voor cliënten als Bottega Veneta, Vogue en The New York Times. In zijn kunstfotografie plaatst hij de conventies van de modefotografie vaak in dienst van een prachtig complexe, vaak existentieel bondige portretkunst. Naast fotografie werkt hij al lang met film en 3D, zo zijn de nieuwe Nederlandse euromunten van zijn hand, en de inrichting van de modetentoonstelling ‘Catwalk’ in het Rijksmuseum (2015). Onlangs kwam hij breed in het nieuws met zijn portretten van Koningin Máxima en haar dochters.

MICHIEL MIDDENDORF

‘Den Haag is voor mij de internationale stad van Vrede en Recht, waar internationale organisaties die een verschil willen maken in deze wereld er graag willen zijn: of kort voor een groot internationaal evenement of voor altijd, door zich hier te vestigen. En daarnaast is Den Haag de stad waarin de Minister President gewoon even op zijn fiets langs de Koning kan gaan voor een kop koffie!’

Sinds 2008 werkt Michiel Middendorf als General Manager bij World Forum The Hague waar grootschalige internationale congressen werden georganiseerd zoals de Nuclear Security Summit met president Obama, Global Conference on Cyber Space en Future Force Conference 2017. Deze en vele andere internationale evenementen hebben een belangrijke economische impact voor de inwoners.

In zijn werk is zijn focus dan ook om gezamenlijk met alle stakeholders bezig te zijn zoveel mogelijk werkgelegenheid te creëren. Deze focus heeft hij ook in zijn rol als voorzitter van de stichting Partners in Toerisme waarin Haagse toeristische attracties en musea vertegenwoordigd zijn en als lid van de Economic Board. Het (inter)nationaal promoten van de mooie bestemming Den Haag, is dan ook iets wat aan zijn hart gaat.

Foto: Brenda van Leeuwen

MARY HESSING

‘Natuurlijk is Den Haag mooi en statig. Bovendien is ’t de enige stad aan het strand. De stad bruist, wordt internationaler; jonger, hipper! Dat Den Haag ook veel met design heeft, blijkt vooral uit het succes van Designkwartier Den Haag. Dit drukbezochte festival in het Zeeheldenkwartier krijgt landelijke uitstraling en heeft mijn buurt ook helpen veranderen tot een dynamische plek waar mensen willen blijven Dat het Binnenhof dankzij een hoognodige verbouwing en -niet te vergeten- deze wedstrijd ook een design-tintje zal krijgen is alleen maar goed. Den Haag. Ik ben er geboren en na omzwervingen met plezier ook weer teruggekeerd.’

In 2016 lanceerde Mary Hessing haar internationale designmagazine WOTH Wonderful Things. Het startbudget voor dit (onafhankelijke) magazine verkreeg ze met een sprankelende crowdfunding campagne waarin Nederlandse ontwerpers als Kiki en Joost, FormaFantasma, Studio Drift en Scholten & Baijings steun betuigden. Mary Hessing is bepaald geen onbekende in de internationale design-scene. Vóór de start van WOTH was ze jarenlang hoofdredacteur van tijdschrift Eigen Huis & Interieur, dat onder haar leiding een prijswinnende restyling kreeg in samenwerking met Pentagram New York.

Ze begon haar loopbaan met een eigen productiebureau dat voor de introductie van het politielogo samenwerkte met Studio Dumbar en aan de wieg stond van Le Cri Néérlandais een groep jonge Arnhemse modeontwerpers die de wereld veroverden; Lucas Ossendrijver (nu Lanvin), Pascal Gatzen (nu hoofd modevormgeving Artez) en Viktor & Rolf.

CONRAD VAN TIGGELEN

‘De combinatie van toonaangevende cultuur, een historische binnenstad en een kilometerslang strand is bijzonder. De humor en hartelijkheid van de Hagenezen maken het uniek. Den Haag betekent op zonnige dagen na het werk een duik in de Noordzee. Ik geniet elke keer als ik buitenlandse vrienden meeneem naar het Gemeentemuseum, Beelden aan Zee of het Mauritshuis. Ongeacht iemands culturele interesse, staat een lunch bij Simonis in Scheveningen altijd op het programma. Als je de verse vis proeft ben je verkocht.’

Samen met een team van collega’s in binnen- en buitenland geeft Conrad van Tiggelen, als Directeur Marketing bij NBTC Holland Marketing (NBTC), richting aan de branding- en marketingstrategie van de bestemming Nederland. Via het merk ‘Holland’ zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen. NBTC richt zich met de zogenaamde HollandCity strategie op activiteiten die zorgen voor spreiding van het internationaal bezoek in ruimte en tijd en het verhogen van de economische waarde per bezoeker. Internationaal aansprekende evenementen met een landelijke dekking zijn een belangrijk onderdeel van de strategie. Zo is NBTC de initiator van het themajaar 2017 ‘Mondriaan tot Dutch Design’.

MARCO ESSER

‘Den Haag is 2 voor de prijs van 1: stad en strand. Het is ook altijd weer voor Den Haag, want bij mooi weer kan je naar het strand en als het weer wat minder is, kan je naar de internationaal toonaangevende musea of shoppen in de Historische Binnenstad met Het Binnenhof om de hoek.’

Marco Esser is directeur van The Hague Marketing Bureau, de publiek-private organisatie voor de marketing en promotie van de stad Den Haag en de beide badplaatsen Scheveningen en Kijkduin. The Hague Marketing Bureau zet Den Haag op de kaart als een interessante bestemming voor een citytrip of een dagje weg. Dat doet de organisatie met (inter)nationale campagnes en activiteiten. VVV Den Haag is onderdeel van The Hague Marketing Bureau. Als bezoekers eenmaal in Den Haag zijn, zorgt de VVV er met de juiste informatie voor dat zij meer doen dan zij aanvankelijk van plan waren. Het doel van The Hague Marketing Bureau is: meer economische bestedingen (en dus werkgelegenheid), om zo bij te dragen aan meer welvaart en welzijn.

ERIC VERKERK

‘Design en ontwerp spelen bij de producties die wij realiseren een grote rol, waarmee de nauwe band tussen FaberExposize en DDW simpel kan worden verklaard. Zonder inhoud geen print, en met een slechte inhoud mis je alsnog je doel. Onze samenwerking is intensief en vaak ‘spannend’, omdat de grenzen ten aanzien van creativiteit, en wat technisch mogelijk is, worden opgezocht. Dat geeft mij een enorme kick. Deze Design Contest is voor ons een prachtige gelegenheid om twee werelden aan elkaar te verbinden. Die van de Dutch Designers met de langdurige renovatie van het Binnenhof en de gevolgen daarvan voor de stad Den Haag.’ 

Als ondernemer is Eric Verkerk al zo’n 20 jaar actief in de wereld van LargeFormat Printing. Kenmerkend voor zijn ondernemerschap zijn de belangstelling voor innovatie en een constante drive om te vernieuwen. Nieuwe technieken combineren met nieuwe ‘werelden’ hebben gezorgd voor een dynamische ontwikkeling van het bedrijf dat actief is in retail, expo, musea, interieur en exterieur. Waar visuals worden gemaakt op groot formaat, een boodschap wordt gecommuniceerd of een sfeer wordt gecreëerd, daar is FaberExposize actief. En nu dus met deze Design Contest voor creatief Nederland: BinnenhofInsideOut.

Wedstrijdsecretariaat
Binnenhof InsideOut!
Zwarte Mees 7
1423 NH Uithoorn
Nederland
info@binnenhofinsideout.nl

© InsideOut! / FABEREXPOSIZE